recent
أخبار ساخنة

الزوجة الثانية .. كتبت : صفاء صبحي / وطنى نيوز


 
كتبت/ صفاء صبحي
يعتبر عقد الزواج من أسمى العقود واشرفها فقد وصفه الله بالميثاق الغليظ حيث قال تعالى " وأخذنا منكم ميثاقا غليظا"، ونظرا لأهمية الزواج في الإسلام فقد ورد في شأنه والأحكام المتعلقة به العديد من الآيات القرآنية والأحاديث النبوية الشريفة منها قوله صل الله عليه وسلم "تزوجوا ولا تطلقوا فإن الطلاق يهتز له عرش الرحمن" وفي حديث آخر " تناكحوا تناسلوا تكاثروا فإني مباه بكم الأمم يوم القيامة.
ونظرا لان الحياة الزوجية يجب أن تبنى على التكافؤ والتفاهم فقد وضع العلماء شروط يجب مراعاتها عند اتمام عقد الزواج منها الكفاءة بمعنى أن يكون الزوجين متقاربين في السن، المستوى الثقافي، التعليمي، والبعض اشترط أن يكون المستوى المادي للزوج يعادل او أفضل من المستوى المادي للزوجة،
هذا تمهيد لمقال اليوم والذي اخترت له عنوان الزوحة الثانية.
والمقصود بالزوجة الثانية هنا هي المرأة التي يتزوجها الرجل وللتزال زوجته الأولى في عصمته.
في الحقيقة توجد عدة أسباب تجعل الرجل يفكر في الزواج مرة أخرى وهي طبقا لكلام الرجال
-مراتي مهملة فيا وفي البيت ومقصرة وأنا زهقت وعايز اتجوز.
-انا متجوزتش مراتي الأولى عن حب وأنا حاليا بأحب واحدة ثانية وعايز اتجوزها.
-مراتي عندية ومبتسمعش الكلام، مراتي لسانها طويل وهتجوز عشان أعلمها الأدب، مراتي مش راضية تخلف تاني وأنا نفسي في طفل، كراتي مبتخلفش، مراتي مبتخلفش صبيان وأنا نفسي أخلف ولد يشيل اسمي.
ده معظم الأسباب والمبررات اللي بنسمعها لما راجل يفكر يتجوز على مراته، طيب ممكن نفكر بالعقل شوية، انت كراجل أزاي قدرت تستحمل الحاجات دي اللي هي من وجهة نظرك عيوب؟ طيب هل حاولت تصلح من زوجتك الأولى واديتها فرصة أنها تتعدل ولا لاء؟ طيب أية مدى التوافق العقلي والفكري بينكما؟ هل مفيش توافق خالص؟ ولا في توافق الى حد ما ؟ ولا أساسا أنتم متوافقين؟
الإجابة على هذه الاسئلة هي اللي هتحدد هل الراجل فعلا حقه يتجوز على مراته ولا لاء.
فإذا حاول الزوج كثيرا وصبر فعلا والزوجة هي اللي مفيش منها فايدة بسي من غير ما هو يكون بيتلككلها، ساعتها محدش يقدر يلوم عليه في قراره الزواج من زوجة ثانية وله الحق في استخدام رخصة التعدد.
بسي هنا في سؤال مهم لازم الزوح يجاوب عليه قبل ما يقدم على هذه الخطوة والسؤال هو هل أنت عندك مقدرة مادية، جسدية وصحية عشان تصبح زوج لزوجتين لهما نفس الحقوق؟ طيب هتعمل أية لو بعد ما اتجوزت اكتشفت مع العشرة أنها صورة طبق الأصل من الزوجة الأولى؟
كل هذه الأسئلة تحتاج الى أن يجيب عليها الزوج قبل أن يدخل في حياة زوجية جديدة حتى لا يظلم نفسه او يظلم أيا من زوجتيه.
طيب اذا كان الزوج هو الجاني على الزوجة الأولى فكيف سيكون سيكون رد فعلها؟
في هذه الحالة يوجد احتمال من اثنين وهو إما أن تتقبل الزوجة الأولى بهذا الوضع عشان المجتمع ميبوصلهاش بنظرة وحشة لو اتطلقت، أ و إنها تطلب الطلاق لأنها حست أن زوجها ظالمها وكمان أتجوز عليها.
طيب مصير الاطفال هيكون أية؟ الإجابة هي أنه أيا كان رد فعل الزوجة الأولى فالأطفال بتكون ضحية هذا التفكك الأسري اللي بيحصل وغالبا ما ينشأ هؤلاء الأطفال وهم يعانون من مشكلات واضطرابات نفسية، كما أن المجتمع الذي نعيش فيه دائما ما يظلم الطرف الضعيف.
يا جماعة أنا عايزة أقول بعض النقاط المهمة في قضية الزوجة الثانية او التعدد الزوجات بوجه عام وهي:-
1- الزوجة الثانية مش خطافة رجالة لان الراجل مش طفل صغير عشان حد يخطفه، وده ميعنيش إني أنكر إن في ستات بيلفوا على الرجالة عشان يتجوزوهم، بمعنى أدق مش كل زوجة ثانية وحشة ومش كل زوجة ثانية حلوة، فيهم الحلوة والوحشة.
2- زواج الرجل من زوجة ثانية في حياة الزوجة الأولى ليس عيبا ولا حراما، ولكن في شروط وضعها الشرع لتعدد الزوجات يجب أن يلتزم بها كل من يقدم على هذه الخطوة.
3- للأسف ثبافة المجتمع الللي بنعيش فيه بتحرم بل وبتجرم بعض الأحكام اللي ربنا حللها، والكارثة الكبرى أن نفس المجتمع ونفس الثقافة دي بتوجد مبررات لعدد من المحرمات وده في حد ذاته كارثة بكل المقاييس.

 

google-playkhamsatmostaqltradent
close